2010. szeptember 30., csütörtök

Harmadik lett az olimpián a kaposvári matekzseni

.
Somogyi Ákos, a kaposvári katolikus gimnázium 13. osztályos tanulója nem csak egyedüli somogyi, de egyedüli vidéki tagja volt a 4. Közép-európai Matematikai Olimpián (MEMO) induló magyar csapatnak.

Tíz ország versenyzői közül csapatban a magyarok nyertek a szlovákiai versenyen, egyéniben Somogyi Ákos bronzérmes lett.

– A versenyt a Nemzetközi Matematikai Diákolimpia (IMO) szabályaival egyező módon rendezik minden évben azzal a céllal – mondta Somogyi Ákos –, hogy a fiatalabb korosztály számára is lehetővé tegyék a nemzetközi rutin megszerzését. A tanévben számos válogatóverseny előzi meg a Közép-európai olimpiát, és a diákolimpiai csapat vezetője válogatja ki ennek az együttesnek a tagjait is. Számomra a tavalyinál nehezebb volt az idei verseny. Talán azért érzem így, mert igazából egy feladat volt a különbség a bronz és az ezüstérem között. Én pedig pont az egyik könnyű feladvánnyal nem foglalkoztam.

A siker titka: rengeteg gyakorlás A siker titka: rengeteg gyakorlás

Egyéniben négy feladatot kellett megoldani öt óra alatt, csapatban pedig nyolc feladat volt ugyanennyi időre. Somogyi Ákos tanára, Fodor Péter szerint a tehetség és a precíz munka együtt hozta meg a gyümölcsét.

– Főleg ez utóbbi a fontos – mondta Fodor Péter –, mert bár sok a tehetséges gyerek, de Ákos rendkívül precízen tudja levezetni a megoldásait. S még az is nagyon fontos, hogy nem lusta leírni magának mindent részletesen, pedig általában az ilyen korú emberekre ez nem jellemző, nem szeretnek írni. Ákos egyébként önállóan és sokat gyakorol. Ilyen szinten már nem kell adnom neki feladatokat, önállóan válogat az internetről, innen-onnan.

Ákos szerint a siker titka, ha az ember eléggé sokat gyakorol ahhoz, hogy egy adott feladatban meglelje azokat az apró fogásokat, amelyek a megoldáshoz vezetnek.

– A szüleim soha nem erőltették a gyakorlást – mondta –, igazából nekem kellett eldöntenem, hogy le kell ülnöm gyakorolni. Könnyebb volt ez talán úgy, hogy a nagymamám matematika-kémia szakos tanár, és játékos formában már óvodás koromban foglalkoztunk velük. Hogy a diákok között nem igazán népszerű tárgy a matematika, annak is oka van: igazából nincs idő arra, hogy saját maguk fedezzék fel a megoldásokat és így sikerélményük lehessen. Ha több lenne a sikerélmény, többeknek megragadná az érdeklődését a matematika is.
.